Het belang om jongeren (studie-)keuzes te laten maken vanuit intrinsieke motivatie

21 / 06 / 2020Blog

‘The best way to give advice to our children,
is to find out what they want
and then advice them to do it.’

– Harry S. Truman (1884-1972)

Jongeren begeleiden om vanuit intrinsieke motivatie (studie)keuzes te maken, betekent investeren in toekomst.

Welke studies wil jouw zoon of dochter aanvangen na het middelbaar?’
is een vaak gestelde vraag aan het adres van ouders… Zeker nu omdat het (turbulent) schooljaar ten einde loopt.

In welke mate heeft jouw zoon of dochter studiekeuzes gemaakt vanuit intrinsieke motivatie?’
is een pertinente vraag die helaas minder vaak wordt gesteld.

Stellen we onze jongeren voldoende inzichtsverruimende vragen met de intentie om de glans van enthousiasme op hun jonge ogen te meten en om aan te voelen waar ze van binnenuit écht warm voor lopen?
En vragen jongeren zich eerlijk af in welke mate ze hun keuzes op een autonome manier maken? Over welke verhelderende taal beschikken om hun identiteit en ambities naar buiten te brengen?
Kortom: Hoe is het vandaag, in de huidige SELFIE-cultuur gesteld met het SELF-bewustzijn van onze jongeren?

Waarom bied ik als ICF Certified coach voortaan ook een specifiek groeitraject voor jongvolwassenen?

Vanuit mijn motto ‘Leef Droom Doe’ dat ik sinds 2010 cultiveerde,
en met de ervaring die ik dagdagelijks heb met het coachen van volwassen ondernemende mensen,
voortgaand op de voldoening die ik ervaar om lokale, actieve meter van een jaarlijkse schrijfwedstrijd voor jongeren in Vlaanderen sinds 2017 te zijn (ons deelnemersaantal steeg met 250% en daar ben ik best trots op),
én met de sterke overtuiging dat duurzame keuzes worden gemaakt vanuit ‘identiteit’,
groeide een volgende missie om jong-volwassenen te ondersteunen bij het maken van hun studiekeuze vanuit zelfbewustzijn.

Hoe ziet ons jongerencoachingtraject eruit?

Lees meer hier…

Meest recente blog posts

Pin It on Pinterest

Share This