Klik op de groene teksten en ontdek meer info over deze romans. Of bekijk de submenu’s van elke titel voor fragmenten, recensies en praktische info.

2018 – ‘F.E. Een eed van ijzer en bloed verbreek je nooit’

2016 – ‘Het Oord’

2014 – ‘AG Verzilver-de tijd’

Recensies:

Dirk Rochtus, professor Duitse geschiedenis KU Leuven:

– ‘Spitse dialogen weven een spannend verhaal dat zich afspeelt tussen Antwerpen, Venetië en de Oost-Duitse universiteitsstad Jena. Mannen van middelbare leeftijd dragen een vreselijk geheim met zich mee. In de woorden van Friedrich Nietzsche hebben ze als student gevaarlijk geleefd, te gevaarlijk. En welke rol speelde een mysterieuze Italiaanse in hun leven? Pascale Pérard ontrafelt in een bloedstollende roman, F.E.,  het draadwerk van eer, vrijheid en broederschap tegen de achtergrond van de Duitse romantiek.’ –

Prof. dr. Dirk van West, kinder- en jeugdpsychiater (UA-VUB):

* ‘In ‘Het Oord’ worden we meegesleurd in een verhaal dat naast onze driften, behoeften en verlangens, ook onze dromen en fantasieën alsook onze (jeugd)herinneringen en verwachtingen breedvoerig aan bod laat komen. ‘Het Oord’ omsluit verschillende mooi uitgewerkte dialogen waar moraliteits-en gewetenkwesties een aanmerkelijk thema bekleden. Pérard schrijft vlot met oog voor detail en doorspekt met culturele en wetenschappelijke inslagen. Ook met haar 2de roman is ze er in geslaagd om een mooie verhaallijn uit te werken wat menig lezer zal bekoren.
Haar ondertussen persoonlijk geworden levensfilosofie “Leven, dromen, doen” straalt dan ook onmiskenbaar af in deze roman. “Make the best of every moment. We’re not evolving. We’re not going anywhere.” (David Bowie)*

Axel Daeseleire, acteur, kunstenaar

*  ‘Het lijkt moeilijk te geloven dat de pen van Pascale Pérard die van een debutante blijkt te zijn… Niets is minder waar maar de virtuositeit die deze dame aan de dag legt, is er één van hoge kwaliteit. Het verhaal van AG benevelt de lezer in die mate dat de woordenstroom je meesleurt in een mystiek schilderij van karakters, in een tijdloos kader waar de fascinatie van de protagonist je soms roekeloos, dan weer twijfelend maar vooral nieuwsgierig naar de kern van zijn identiteit voert.
Wie was ik, wie tracht ik te zijn, hoe willen anderen mij zien en wie wil ik écht zijn…
AG confronteert maar nodigt ook uit. Hij is tegelijk leermeester, romanticus, filosoof maar voornamelijk een ‘seeker’ naar de waarheid, naar de authentieke ‘ik’, die alles wat hij op zijn tocht aanraakt niet verandert in goud zoals de mythische Midas, maar elke herinnering verzilvert tot de kern van zijn ziel. De truffel van zijn bestaan…’ *

Links:
GoodReads!

PODCAST 45 minuten: Boekvoorstelling F.E.